Variation | Nator

Nator

Annons

Variation

variation är en av grundprinciperna som gäller för all sorts träning. Det är bara en av flera grundprinciper, och här på bloggen tänkte jag gå igenom dem alla, men just börja med den som de flesta verkar ha missförstått alltså Variation.

183867_50

Har tanken någonsin slagit dig att du i allmänhet fått bäst resultat i början av en ny träningsperiod, nytt upplägg eller när du helt enkelt bara testar på att kasta om lite i övningarna? 

Eftersom jag är på gymmet varje dag och samma tid så möter jag oftast samma människor. Emellan seten så händer det ofta att jag i brist på annat att göra spanar in vad andra gör på gymmet, kanske i hopp om att hitta nya övningar, vinklar osv. Men det ligger nog lite mer än så i detta. Jag tror att man ofta jämför sig med andra på gymmet, och i många fall stämmer nog detta. Även fast man egentligen bara borde tävla mot sig själv, eftersom alla som är på gymmet kommer dit med helt olika mål, förutsättningar som kroppstyp, genetik osv. Att börja jämföra sig med den största killen på gymmet är inte bara dumt, men också helt fel, och kommer inte göra saken bättre! Nu ska jag inte glida från ämnet allt för mycket men det går lite hand i hand, eftersom jag har den tendensen att “skanna” igenom alla personer i ett rum. Det är sån jag är, låter lite konstigt, men har något som liknar ett bildminne och styrs till stor del av mina ögon, och det är bara något jag gör, helt rutinmässigt. Vad man nu ska kalla det, så får det mig enkelt att se hur folk utveckas eller ej. Eftersom jag ser dessa personer flera ggr i veckan så märker jag tydligt om det händer något, om det sker en förändring, i upplägg, val av övningar osv. Detta låter säkert väldigt konstigt i era öron, men jag kan tänka mig att det finns fler personer än jag där ute som faktiskt på något sätt jämför sig med andra på gymmet. Jag kan tänka mig att detta ligger i att man går dit så ofta, men ändå går det så långssamt. Därför vill man försäkra sig om att de andra utvecklas i samma takt, är det någon som får grymma resultat kanske man borde lägga märke till vad han eller hon gö på gymmet.

Hur som helst, det jag ville komma till är att när jag spanar in dessa personer på gymmet så finns det förvånansvärt en väldigt stor skara människor som inte har utvecklats alls, om väldigt lite sen jag började träna. Detta är en av anledningen till varför jag kollar vad andra personer gör på gymmet, för det får mig en inblick i vad dessa personer gör för fel. Sällan är det upplägget eller valet av övningar som är problemet, utan att de faktiskt än idag kör sin 3 eller 4 splitt, kör precis samma övningar, belastningar och repetitionsantal. I de flesta fallen tror jag att det ligger i att dessa personer har en bristande kunskap och inte att de är för lata eller oengagerade i att göra något annat och testa på något nytt. 

Vad vill jag säga dig?

Det jag vill komma fram till är att det är viktigt att någon gång ibland, man brukar i regel säga minst varje halvår helt och hållet slänga om ditt schema, övningar, reps, set osv. Mina träningsperioder brukar ligga på runt 3 månader, och man märker verkligen när det börjar gå neråt. Att i början går det sjukt bra, man får bra ökningar osv, men i slutet av en period känns det bara som att man står och stampar på samma punkt. Anledningen till varför det är så viktigt att variera sig, det gäller all typ av träning, men jag är övertygad om att det visar sig mest i styrketräning eftersom man så snabbt får uteblivna resultat.

1131299_graph_line_up_and_down_11131300_graph_line_up_and_down_64

 

När du kör ett styrketräningspass, låt och säga att du tränar bröst. Då bryter du ner din muskulatur genom att “attackera” eller belasta den med vikter som är så tunga att det får muskulaturen att brytas ner. Kroppen vill helst inte bryta ner din vävnad, och i processen som den återbygger musklerna så bygger kroppen även lite extra muskulatur för att förhindra att dessa muskler ska brytas ner igen, och det är så man bygger muskler. På samma sätt vänjer sig kroppen snabbt vid samma sorts upplägg, intensivitet (vila och arbete), belastningar, set, reps, you name it! Kör du precis samma upplägg i flera år, vilket många gör så kan jag garantera er att ni i slutändan kommer få sämre reulstat eftersom kroppen då anpassat sig vid allt du gör. Detta handlar om precis samma sak, kroppen vill ju inte brytas ner, och då vänjer den sig snabbt vid dessa omständigheter för att förhindra detta. På samma sätt har musklerna något som kallas muskelminne, och kör man samma sak år in och år ut, så kommer de att “komma ihåg” vad du gör och anpassa sig till detta.

Om du känner dig träffad

Om du har kört på samma upplägg, övningar, repetitioner, set, belastningar så råder jag dig varmt till att kasta om ditt träningsschema. Om du är kunnig nog kan du pyssla ihop ett själv, men om du känner att du behöver hjälp med detta, anlita en personlig tränare, eller styrkeinstruktör som kommer hjälpa dig med att lägga upp ett träningsschema som möter dina målsättningar, förutsättningar! Var noga med att berätta vad du vill och vad du gjort tidigare på gymmet så det inte blir något missförstånd! 

Sammanfattning

  • Byt upplägg minst varje halvår
  • Känner du att resultaten inte längre kommer i samma takt som i början, kasta om saker och ting, om inte så har du säkert lärt dig en massa nytt på vägen!
  • Har du svårt att själv lägga upp ett träningsschema, sök då hjälp från en personlig tränare eller styrkeinstruktör på ditt gym!
  • kör hårt, och kom ihåg att variation är en av grundprinciper och om en av dessa fattas, så kan du riskera att få uteblivna resultat!

Del 1 av 6 

Nators tränings grundprincipskola

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats