Nator

Annons

5 enkla sätt att höja ämnesomsättningen

  1. Rör mer på dig. All sorts aktivitet ökar ämnesomsättningen, även att t.ex. jobba i trädgården. Högintensiv träning, som intervaller ökar ämnesomsättningen även efter den avslutade aktiviteten
  2. Bygg muskler. Ju mer muskler du har, desto högre ämnesomsättning har du. Detta beror på att dessa muskler kräver en hel del näring. När musklerna återhämtar sig (generellt 48 timmar) så krävs det även en massa energi att återuppbygga dem, således ökar ämnesomsättningen ytterligare efter ett styrketräningspass.
  3. Drick vattenEftersom våra kroppar till stor del består av vatten behöver vi det för att inte torka ut. Vatten bidrar till att bearbetanäringen. Dricker du iskallt vatten krävs det energi för att värma upp det i kroppen, och detta ökar även ämnesomsättningen ytterligare. Även om detta är i en väldigt liten utsträckning så är det mer än inget! Jag rekommenderar dig att dricka vatten minst i samband med varje mål, och speciellt innan ett träningspass.
  4. Få tillräckligt med sömn. Det är viktigt för kroppen att få tillräckligt med sömn eftersom det är då den återhämtar sig, utsöndar diverse anabola hormer vilket bygger mer muskler som i sin tur ökar ämnesomsättningen. Försök att få minst 7-8 timmars sömn per natt. 
  5. Stressa mindre. Stress utsöndrar stresshormonet kortisol i blodet vilket sänker ämnesomsättningen. Detta är oftast lättare sagt än gjort, men ett tips är att ta en sak i taget, kanske meditera eller söka professionel hjälp om du lider av stress i din vardag.
     
Kommentarer

Kommentera

Annons
stats